Opakowania dla branży spożywczo-cukierniczej
Śmiało możemy powiedzieć, że opakowania to produkty, bez których już właściwie nie potrafimy żyć. Są z nami zawsze i wszędzie. Nie ma się co temu dziwić, bo prawda jest taka, że bardzo ułatwiają nam życie.
Często też o nich nie myślimy aż do momentu, w którym trzeba coś… zapakować. Same opakowania spożywcze bywają bardzo różne i w dużej mierze są dostosowane do branży, w której mają zostać zastosowane. Wynika to z faktu, że różne produkty wymagają różnych opakowań, zarówno jeśli chodzi o ich gabaryty, wytrzymałość, a nawet materiał, z jakiego są wykonane. Spróbujmy się dzisiaj zastanowić nad tym, jakie opakowania stosowane są w branży spożywczo-cukierniczej i czym takie opakowania się charakteryzują.
Branża spożywczo-cukiernicza, czyli jaka?
Branża spożywczo-cukiernicza to branża bardzo specyficzna. Zajmuje się ona tak naprawdę wytwarzaniem produktów i półproduktów przeznaczonych do spożycia. Jednak produkty te są bardzo zróżnicowane. Zarówno, jeśli chodzi o wymiary, jak i trwałość, odporność na czynniki zewnętrzne, aż po zupełnie różne przeznaczenie. Raz istotna w produktach tej branży jest odpowiednia konsystencja, innym razem istotne może być odizolowanie produktu od, na przykład, światła słonecznego i zbyt wysokiej temperatury. Natomiast w jeszcze innej sytuacji liczy się przede wszystkim wygląd danego produktu. Widać więc chyba jasno, że branża ta jest bardzo zróżnicowana i w odniesieniu do zastosowania w niej opakowań - bardzo wymagająca i specyficzna. Nawiązując już do opakowań jest jeszcze jedna bardzo ważna sprawa. Opakowania te muszą spełniać rygorystyczne wymogi związane z ich kontaktem z produktami, które będą spożywane przez ludzi.
Jakie opakowania stosowane są w branży spożywczo-cukierniczej?
Okazuje się, że branża ta używa różnego rodzaju opakowań. Zresztą chyba nie jest to dla nikogo zaskoczeniem. Zupełnie inaczej pakowany będzie chleb, a inaczej tort ze śmietaną. Inaczej zapakowaną otrzymamy paczkę cukierków, a inaczej czekoladę czy różnego rodzaju owoce. Kiedy zerkniemy na szacunkowe dane statystyczne Polskiej Izby Opakowań, to okaże się, że ocenia się, iż najczęściej w branży spożywczej i cukierniczej stosowane są opakowania z tworzyw sztucznych - stanowią około 42% wszystkich opakowań, w które pakowane są produkty spożywcze. Drugie miejsce z udziałem około 26% zajmują opakowania z papieru i tektury. Na trzecim miejscu znalazły się opakowania szklane – 16%. Natomiast 13% stanowią opakowania metalowe. Oczywiście opakowania szklane i metalowe swoją pozycję zawdzięczają szczególnie napojom oraz przetworom warzywno-owocowym, które są przecież produktami spożywczymi. Jednak skąd tak duży udział opakowań z tworzyw sztucznych i papieru czy kartonu? Można powiedzieć, że wynika to z różnych cech tych materiałów, które idealnie pasują do potrzeb branży spożywczo-cukierniczej. Jakie to cechy?
Czym charakteryzują się opakowania dla branży spożywczo-cukierniczej?
Jakie zatem cechy posiada w szczególności tworzywo sztuczne, ale również papier, że to właśnie opakowania z tych materiałów są tak popularne w branży spożywczo-cukierniczej? Przede wszystkim, łatwo z nich wykonać opakowania o różnym kształcie i wielkości, a to jak zaznaczyliśmy na początku bardzo istotne w branży, o której mówimy. Poza tym takie opakowania mogą mieć również różną formę, czyli mogą być zamykane, nakładane albo stworzone tak, że produkt jest do nich wrzucany. Istotne jest również to, że zarówno plastik, jak i papier można bardzo łatwo dostosować kolorystycznie do konkretnych wyrobów - albo w celu kompozycji, albo też, aby na przykład zabezpieczyć produkt przed światłem. Kolejną niezmiernie ważna cechą takich opakowań jest ich waga. Właściwie można by powiedzieć, że brak wagi. To bardzo ważne w branży, w której wiele produktów wycenia się na podstawie tego, ile ważą, a od samego powstania muszą być w opakowaniu albo opakowania potrzebują, aby właśnie zostać prawidłowo zważone. Tu za przykład niech posłużą ciasta, torty czy nawet cukierki albo warzywa. W wypadku takich produktów opakowanie jest niezmiernie ważne, ale mogłoby mieć wpływ na ich wagę. Mogłoby, gdyby nie to, że opakowania, o których wspominamy, czyli plastikowe czy papierowe, właściwie nic nie ważą - a więc są idealnym rodzajem opakowań do branży spożywczo-cukierniczej. No i chyba najważniejsza cecha takich opakowań, czyli ich cena. Produkty z tworzywa sztucznego lub papieru są po prostu relatywnie tanie i szybko można je wyprodukować. To niezmiernie ważne w branży zarówno spożywczej, jak i cukierniczej.